Friday, March 19, 2010

Three Phase Two Speed Motor

 

Two speed (4 & 8 pole) constant torque motor

Arrangement windings.

                               Low Speed: 2 pole -- Series Delta
High speed: 4 Pole-- Double Star
 When pole changing is done, the voltage must very often be changed in order for the motor to operate properly. This is because a regrouping of the stator coils will change the flux strength, which in turn changes the required voltage.
Typically, if 2 pole motor is rated for 230 v, doubling the poles to eight will halve the rated voltage, making it 115 v.

CONSTANT HORSEPOWER
Another type of two speed motor that is utilized is the two speed, constant horsepower motor. In this case, the motor is designed so that the horsepower stays constant when the speed is reduced to the low value. In order to do this, it is necessary for the motorâs torque to double when it is operating in the low speed mode. The normal application for this type of motor is on metal working processes such as drill presses, lathes, milling machines, and other similar metal removing machines.


The requirement for constant horsepower can perhaps be best visualized when you consider the requirements of a simple machine like a drill press. In this case, when drilling a large hole with a large drill, the speed is low but the torque requirement is very high. Compare that to the opposite extreme of drilling a small hole when the drill speed must be high but the torque requirement is low. Thus, there is a requirement for torque to be high when speed is low and torque to be low when speed is high. This is the Constant Horsepower situation.

The Constant Horsepower motor is the most expensive two speed motor. Three phase, two speed motors are quite readily available in constant torque and variable torque. Two sp

Thursday, March 18, 2010

STAR DELTA FORWARD REVERSE

PENGHIDUP BINTANG DELTA MARA SONGSANG



Litar Kawalan





Petunjuk:
F - Sesentuh Mara ( Forward contactor )
R - Sesentuh Songsang (Reversed contactor )
D - Sesentuh Delta ( Delta contactor )
S - SesentuhBintang ( Star contactor )
TDR – Geganti pelewat masa (Time Delay Relay)
O/L TRIP - Geganti beban lampau ( Overload relay )
P/ L-E - Lampu penunjuk kecemasan ( Emergency pilot lamp )
P/L- F - Lampu penunjuk Mara ( Forward pilot lamp )
P/L- R - Lampu penunjuk Songsang ( Reversed Pilot lamp )

PENGHIDUP MOTOR 3 FASA

PENGHIDUP MOTOR 3 FASA

Penghidup motor adalah bertujuan untuk:-

a. Mengurangkan dan menghadkan arus mula kepada satu nilai yang kecil dan selamat.
b. Mengelakkan motor hidup semula dengan sendiri setelah berlaku gangguan bekalan atau susutan voltan
c. Pengendalian motor tersebut dapat dilakukan dengan selamat dan secara kawalan jauh.
d. Perlindungan motor tersebut adalah lebih berkesan sdengan mengadakan alat alat perlindungan dan alat kawalan didalam sistem penghidup motor.

Kebaikan mengurangkan arus mula
• kurang tindakan daya mekanikal keatas gelung.
• Kurang kejutan mekanikal keatas bingkai motor, aci (shaft) dan penghantaran dalam motor.
• Menyebabkan motor berpusing secara berperingkat peringkat dengan beban.
• Mengurangkan susutan voltan talian.
• Mengurangkan gangguan terhadap sistem bekalan.

Keburukan mengurangkan arus mula.
• Mengurangkan daya kilas.
• Kos meningkat dalam menyediakanj alat alat bagi sistem penghidup.
• Keperluan penyelanggaraan meningkat.
• Alat alat terlalu rumit.

PENGHIDUP BINTANG DELTA.
Satu cara laian untuk menghadkan arus mula ialah dengan cara mengurangkan voltan pada gelung. Ini boleh dilakukan dengan cara menyambung gelung gelung motor pada mulanya dalam sambungan bintang, kemudian ia akan bertukar dalam sambungan delta apabila pusingan motor tersebut mencapai satu tahap kelajuan yang tetap.

Cara ini menyebabkan daya kilas mula akan menjadi berkurangan dan ianya hanyalah sesuai bagi motor yang mempunyai kadar beban rendah apabila dimulakan. Beban utama digunakan selepas motor tersebut mencapai kelajuan yang sebenarnya dan ianya disambung dalam delta.

Penghidup ini digunakan bagi motor yang mempunyai keupayaan 3 hingga 10 k.k.
Contohnya alat hawa dingin, pam elektrik dan lain lain.

Kedua dua hujung gelung fasa motor dibawa keluar kepunca stator. Semasa dalam peringkat permulaan iaitu semasa dalam sambungan bintang voltan pada tiap tiap fasa ialah 1 / 3 atau 58 % voltan talian. Ini mengakibatkan daya kilas akan berkurangan hingga satu pertiga daripada nilai pusingan normal.

Kebaikan penghidup bintang delta
• Penyelenggaraan kurang jika dibandingkan dengan penghidup alatubah auto.
• Bagi keupayaan motor yang sama kos pemasangan adalah lebih murah dari penghidup alatubah auto.

Keburukan penghidup bintang delta
• Keupayaan motor yang digunakan terhad kepada 3 hingga 10 kk.
• Menggunakan punca punca motor yang lebih iaitu 6 hingga 7 punca.

FORWARD / REVERSE DIRECT ON-LINE STARTER

PENGHIDUP TALIAN TERUS FORWARD / REVERSE

LITAR UTAMA / MAIN CIRCUIT                                             LITAR KAWALAN/CONTROL CIRCUIT

Contactor / Penyentuh

Gambarajah Binaan Penyentuh

PRINSIP KENDALIAN


Boleh berfungsi pada 240V atau 415V.
- Bila gelung mendapat bekalan aruhan elektromagnet wujud pada teras besi.
- Teras tetap menarik teras boleh gerak dan juga menggerakkan bar bersilang.
- Bar bersilang mempunyai sesentuh boleh gerak dan menggerakkan sesentuh tersebut.
- Saiz sesentuh bergantung pada keupayaan membawa arus sesentuh tersebut.

PENYELENGGARAAN
Sesentuh hendaklah dibersihkan dari habuk oksida dengan kertas pasir.
- Ketegangan spring dalam keadaan baik.
- Skru pengikat punca-punca hendaklah dalam keadaan baik.

Simbol Sesentuh

Kawalan Motor

Kawalan Motor
 Kawalan motor adalah satu sistem yang terdiri daripada gabungan beberapa peralatan yang bertujuan untuk mengawal pergerakan motor sama ada 1 fasa atau 3 fasa.

Fungsi Sistem Kawalan Motor.

1. Menghidup dan mematikan sesebuah motor elektrik sama ada 1 fasa atau 3 fasa.
2. Mengelakkan motor hidup dengan sendiri setelah berlaku keputusan bekalan.
( No-volt coil atau No-volt release )
3. Meminimakan arus mula bagi sesebuah motor elektrik seperti Penghidup Bintang- Delta,Penghidup Alatubah-Auto dan Penghidup Rotor Berperintang.
4. Mengelakkan motor daripada terbakar atau rosak dengan adanya komponen dalam sistem yamg mengawalnya.
5. Menghidupkan motor secara berperingkat.
6. Pengendalian motor tersebut dapat dilakukan dengan selamat dan secara kawalan jauh.

Jenis-jenis Penghidup Motor


1. Penghidup Talian Terus ( Direct On line starter )
- 0HP hingga 3 HP/ 0.37 kW hingga 3.7 kW
2. Penghidup Bintang Delta ( Star- Delta starter )
- 3HP hingga 10 HP / 2.3 kW hingga 7.46 kW
3. Penghidup Alatubah-Auto ( Auto-transformer starter )
- 10Hp hingga 25 HP / 7.46 kW hingga 18.6 kW
4. Penghidup Rintangan Rotor ( Rotor Resistance starter )
- > 25 HP / >18.6 kW




Kebaikan menggurangkan arus mula  Kurang tindakan daya mekanikal keatas gelung
 Kurang kejutan mekanikal keatas bingkai motor, aci (shaft) dan penghantaran dalam motor.
 Menyebabkan motor berpusing secara berperingkat peringkat dengan beban.
 Mengurangkan susutan voltan talian.
 Mengurangkan gangguan terhadap sistem bekalan
Keburukan menggurangkan arus mula

 Mengurangkan daya kilas.
 Kos meningkat dalam menyediakan alat-alat bagi sistem penghidup.
 Keperluan penyelanggaran meningkat.

 Alat-alat terlalu rumit.
Komponen-komponen Penghidup


1. Sesentuh ( contactor )
 Ia adalah sebagai suis yang berkonsepkan elektromagnet dan berkendalian secara automatik apabila    diberikan bekalan.
 Ia terdiri daripada 2 jenis iaitu yang menggunakan bekalan 240 volt dan 415 volt.
 Sesentuh dalam penyentuh dihasilkan oleh daya tarikan magnet setelah bekalan diberikan.
 Sesentuh akan dibuka dengan menggunakan spring apabila magnet yang dinyahcaskan

Konsep Asas Sesentuh